Forberedelse og etterarbeid

For å få best mulig utbytte av leirskolen, er det lurt å være godt forberedt. For å gi mulighet for best mulig dybdelæring er etterarbeidet viktig. Nederst på siden finner dere trivselsregler, tips til forberedelse og etterarbeid.

 Generell forberedelse til å reise på leirskole

 

Forberedelse til leirskoleundervisningen.

  • Klassen deles inn i arbeidsgrupper på 4-5 elever. 
  • Øvelse i å observere natur og hendelser. 
  • Grunnleggende forståelse for kart og kartsymbol

Forberede den sosiale delen ved leirskoleoppholdet

  • Elevene utarbeider kveldsprogram i samråd med læreren.
  • Samtale om hensyn man må vise i internatet og i fellesrommene når mange bor sammen. (Støy, orden på egne eiendeler, omsorg for andres eiendeler, atferd ved måltider og i fritid, osv.)
  • Bordplassering: Elevene får faste plasser i matsalen. Dere kan gjerne plassere dem på forhånd. Antall tilgjengelige plasser ved bordene: 11+11+11+12+6. De voksne sitter på et eget bord med plass til 6.

Foreldremøte (hvor bl.a. følgende tema er med)

  • Gjennomgå utstyrsliste
  • Overnatting ute og nødvendig utstyr dersom det er aktuellt
  • Bli enige med elever og foreldre om felles sum lommepenger
  • Reisemåte og reisetider
  • Nødvendige adresser og telefonnummer
  • Opplysninger om allergier  eller andre spesielle behov må meldes inn til lærer og videre til leirskolen senest 2 uker før oppholdet.
  • Mobiltelefon: Vi ber om at telefonen bli igjen hjemme, og at elever og foresatte kan kontakte hverandre via lærer ved behov.

 

Ansvarsfordeling

 

Elevene

  • Elevene har ansvar for å møte til ulike aktiviteter til rett tid.
  • Sammen med læreren sørge for inne/ute - aktiviteter på kveldstid.
  • De holder orden på eget utstyr. De sørger for at rommene i internatet blir ryddet etter frokost, og at fellesrommene er ryddige når de tar kveld.
  • De hjelper til med å rydde i matsalen etter måltidene, og dekker bord til neste måltid.

 Lærere og assistenter som følger elevene

  • Det er en forutsetning at lærere og assistenter deltar i opplegget og samarbeider med leirskolelæreren om de forskjellige gjøremål.
  • Lærere fordeler oppgavene mellom elevene. Han/hun har ansvaret for aktiviteter om kveldene etter middag.
  • Lærere som følger klassen ser til at elevene holder orden og rydder rommene sine hver dag.
  • Han/hun har ansvaret for tørkerommet.
  • Lærer har overoppsyn med elevene og griper inn overfor elever som overtrer vanlige regler for god folkeskikk og trivselsregler.
  • Lærere/ assistenter og evt. andre voksne som har ansvar for klassen bør avtale slik at alle får en time hviletid i løpet av ettermiddag og kveld.

 

Leirskolelæreren

  • Leirskolelæreren har det pedagogiske ansvar og leder undervisningen.
  • Han har ansvaret for turene og gjennomføringen av disse. Elevene må innrette seg etter dette, og følge leirskolelærerens råd og vink.
  • Leirskolen har hovedansvaret for elevenes sikkerhet, og det forutsettes at regler og rutiner blir fulgt.
  • Leirskolelæreren leder måltidene.
  • Leirskolelæreren leder dagens program til og med middag.

 

Personalet ved leirskolen

  • Personalet sørger for alt matstell under oppholdet, og vasker rommene når elevene har reist.
Til toppen